اخبار نمایشگاه رنگ و رزین

تامین مواد اولیه؛ چالش اصلی صنعت رنگ

57526586

یک فعال حوزه رنگ با بیان اینکه ۵۰ درصد مصرف رنگ در ساختمان است، گفت که در طول عمر ۸۰ ساله رنگ و پوشش‌ها در ایران، همواره تامین ماده اولیه بخاطر نوسان نرخ ارز و مسائل مربوط به تحریم یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این صنعت بوده است.

حسام نیک فزان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره کاربرد رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی و و سهم آن‌ها در اقتصاد ملی، گفت: رزین در صنایع مختلفی از قبیل رنگ، پوشش، کامپوزیت، کفپوش و چسب کاربرد دارد. از انواع رنگ‌های تولیدی می‌توان در صنعت ساختمان، هنر، ترافیک، خودرو و تولیدات صنعتی استفاده کرد که در این میان صنعت ساختمان مصرف بیش از ۵۰ درصد رنگ تولیدی در جهان را به خود اختصاص داده است. رنگ در صنایع دیگری  مانند کشتی‌سازی، سازه‌های دریایی، راه‌ سازی، قطعه سازی و صنایع چوبی کاربرد دارد.

او با اشاره به اینکه صنعت رنگ، رزین، کامپوزیت، پوشش‌های صنعتی و آبکاری در صنایع مختلفی همچون بدنه هواپیما و قایق و تقویت و ترمیم سنگ‌های ساختمانی کاربرد دارد، اظهار کرد: با استفاده از صنایع کامپوزیت با رزین‌هایی از قبیل پلی استر و اپوکسی قطعات مختلفی همچون بدنه هواپیما و قایق تولید می‌شود. همچنین رزین اپوکسی در تقویت و ترمیم سنگ‌های ساختمانی بسیار کاربرد دارد. از طرفی رزین پلی یورتان و رزین اپوکسی در تولید انواع کفپوش برای بیمارستان، سالن‌های ورزشی و پارکینگ استفاده می‌شود.

نیک‌فزان با بیان اینکه از دیگر کاربردهای رزین‌های اپوکسی و اکریلات می‌توان به تولید انواع چسب‌های دو جزئی و تک جزئی اشاره کرد، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰ واحد تولیدی با ظرفیت کل بالغ بر یک میلیون تن در سال از این مواد در ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند.

تامین مواد اولیه؛ چالش اصلی صنعت رنگ

او درباره  چالش‌های این صنعت نیز تصریح کرد: در طول عمر ۸۰ ساله رنگ و پوشش‌ها در ایران، همواره تامین ماده اولیه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های این صنعت بوده است. از پارامترهای مهم در این زمینه می‌توان به قیمت، کیفیت و میزان موجودی مواد اشاره کرد و این موارد تاثیر زیادی در برنامه‌ریزی واحدهای تولیدی دارد. صرف نظر از اینکه ماده اولیه تولید داخل باشد یا وارداتی، نوسانات قیمت ارز تاثیر قابل توجهی بر قیمت آن خواهد داشت؛ به گونه‌ای که در شرایط کرونا نوسانات قیمت ارز در کنار افزایش قیمت جهانی، در برخی مواد باعث جهش ۲۰۰ درصدی قیمت شد.
وی افزود: از طرف دیگر، شرایط تحریم سبب شده که تامین مواد اولیه به صورت مستقیم از برندهای معتبر جهانی بسیار دشوار شود. این موضوع باعث افزایش مواد اولیه غیر اصل و بدون اصالت شده است. در چنین شرایطی منبع تامین مواد جهت اطمینان از اصالت ماده اولیه، مهم است. همچنین تامین کنندگان باید قدرت تامین موجودی مواد اولیه را در شرایط بحرانی داشته باشند. تعمیرات دوره‌ای کارخانه‌ها یا اپیدمی کرونا که طی آن حمل و نقل بین المللی به شدت تحت تاثیر قرار گرفت شرایط سختی ایجاد کرد.

فرصت‌های صادراتی در حوزه رنگ و رزین
نیک فزان درباره مزیت‌های ایران در حوزه رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی، گفت: طی سال‌های اخیر، ظهور شرکت‌های دانش بنیان، وجود شرایط تحریم و همچنین افزایش قیمت ارز سبب شد که بخشی از مواد اولیه در داخل کشور تولید شود. از طرف دیگر، کشورهای منطقه مانند افغانستان، عراق، تاجیکستان، ترکمنستان، قزاقستان، ترکیه، آذربایجان و حتی روسیه فرصت‌های مناسبی برای صادرات محصولات این صنعت هستند.
 وی با بیان اینکه حضور در نمایشگاه‌های بین المللی منطقه، نقش مهمی در بازاریابی بین المللی دارد، اظهار کرد: ارزش صادرات رنگ ایران درسال ۱۳۹۶ حدود ۸۲ میلیون دلار بوده که در سال۱۳۹۷ با ۱۵ درصد افزایش به بیش از ۹۳ میلیون دلار رسیده است. با توجه به حجم بالای واردات رنگ کشورهای منطقه، سهم صادرات ایران به این کشورها می تواند افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این مدیر صنعت رنگ و رزین در پایان از برگزاری نمایشگاه تخصصی رنگ، رزین و پوشش‌های صنعتی خبر داد و گفت: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی رنگ، رزین، پوششهای صنعتی، مواد کامپوزیت و صنعت آبکاری با تمرکز بر افزایش صادرات تولید داخل از تاریخ ۹ تا ۱۲ آذر در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار می‌شود.

شرکت سهامی نمایشگاههای بین المللی جمهوری اسلامی ایران
سازمان توسعه تجارت ایران
برگزارکننده نمایشگاه: شرکت بانیان امید
شرکت 6s Global
8Sphere Logo